Een blog schrijven is voor mij nog steeds wat onwennig, het maken van presentaties voor publiek in vijf talen doe ik al sinds 1980.
Een aantal punten zijn belangrijk voor een geslaagde presentatie.
Een vorige keer heb ik vermeld dat het noodzakelijk is om teksten zo kort en duidelijk mogelijk te houden.
Ook over de kracht van plaatjes hebben we het al eens gehad.
Het derde punt voor een succesvolle presentatie: laat het publiek weten waar u bent.
Hier volgen 4 voorbeelden van vragen die het publiek zich kan stellen:
Met welk onderdeel van de presentatie zijn we bezig?
Bijvoorbeeld: introductie, productbeschrijving, distributie, et cetera
Hoe vaak laat u uw publiek naar de klok kijken?
Vooral belangrijk voor mensen die naar het toilet moeten, toe zijn aan een broodje of aan een sigaret.
Hoeveel procent van de presentatie heeft uw publiek al gevolgd?
Wanneer het publiek zich dat gaat afvragen, is het geen goed teken: bij een boeiende presentatie verliest men alle tijdsbesef.
Bent u op tijd klaar met uw presentatie?
Dit is vooral belangrijk voor personen die carpoolen, de trein moeten halen of afspraken hebben na uw presentatie
Goede presentaties geven een antwoord op deze vragen, zonder de vraag hardop te stellen.
Door duidelijk aan te geven waar u in de presentatie bent, kan iedereen inschatten hoe de tijd verder zal verlopen.
Hoe kunt u uw publiek aangeven waar u bent in de presentatie?
.
Enkele mogelijkheden:
1. Vertel regelmatig waar u in de presentatie bent en hoe lang het gaat duren tot de eerstvolgende pauze.
2. Geef nieuwe hoofdstukken aan op een dia(sheet) met een duidelijk andere layout of template, zodat de scheidingen goed herkenbaar zijn.
3. Laat een tijdsbalk onderin de pagina staan, zodat men altijd kan aflezen waar u bent en hoe lang het nog kan gaan duren tot de pauze, de Q & A of het einde.