meerdere schermen

Het gebruik van diverse schermen

Met hoeveel schermen presenteert u het liefst?

Heeft u eerder met meerdere schermen gewerkt?

Meestal wordt er met één scherm gewerkt, soms met behulp van een beamer of een groot TV scherm.

Daar is op zich niets mis mee en, indien uw presentatie verder helemaal op orde is, kunt u daarmee goed voor de dag komen.

Maar wilt u een bijzondere indruk achterlaten – en wat extra tijd in de voorbereiding steken – zijn er ook andere manieren.

Waarom zou u op verschillende schermen willen presenteren?

Daarvoor zijn diverse redenen aan te dragen.

Het meest waarschijnlijk is dat uw informatie moeilijk op één scherm past, terwijl u wilt dat alles dan ook nog duidelijk leesbaar blijft.

Natuurlijk blijft het zo dat meer plaatjes en minder tekst per dia erg belangrijk is, maar toch kunt u af en toe knel komen te zitten.

Een andere reden kan zijn dat u graag het verband wil laten zien tussen meerdere invalshoeken, die elk een hele dia in beslag nemen.

Het ná elkaar tonen is een mogelijkheid, maar heeft minder impact dan twee dia’s tegelijk te laten zien, waarbij het publiek zelf de “informatie opname-tijd” van elke dia bepaalt (zowel qua lengte als qua volgorde).

Een derde overweging zou kunnen zijn dat u meer indruk wilt maken door de twee schermen samen tot één groot scherm te maken met een korte tekst met enorme letters of een afbeelding dat de indruk van een panorama geeft.

Tenslotte lijkt het me mogelijk dat afwisselingen van beelden op twee schermen u helpen bij het verduidelijken van verschillende standpunten of verschillende wijzen om tegen een probleem (of uitdaging) aan te kijken.

In het volgende deel gaan we een aantal mogelijkheden van schermgebruik bekijken.

Presenteren met twee schermen, terwijl het publiek er maar één ziet.

Typisch voorbeeld hiervan is dat u presenteert op één groot scherm, terwijl u op een apart kleiner scherm (bijvoorbeeld van uw laptop) de “key points” van de dia, die het publiek ziet, kunt lezen (als geheugensteuntje).

Presenteren met twee schermen voor het publiek.

We gaan even uit van een opstelling, waarbij u tussen de schermen in staat en de ruimte heeft om heen en weer te lopen tussen de schermen, met de mogelijkheid om nog steeds iets op een scherm aan te wijzen.

De schermen mogen dus niet te hoog hangen.

Bij dit systeem is het erg belangrijk dat de getoonde schermen steeds bij elkaar horen of “in sync” blijven met elkaar, zoals dat zo mooi heet.

Dat kan automatisch geregeld worden, maar is ook goed te doen met een assistent die u goed begrijpt.

Uit de praktijk

Vele jaren geleden (uit de tijd van transparante dia’s met een overhead projector) heb ik daar een mooi voorbeeld mogen meemaken.

Assistentie van secretaresse

Vlak voor een presentatie voor de Duitse marine kreeg ik een charmante secretaresse toegewezen, die de 2e overhead projector zou bedienen.

Zij deed dat heel effectief en met een zeer nauwkeurige timing.

Na afloop bedankte ik haar en gaf ik een compliment voor de geslaagde samenwerking.

Later hoorde ik dat zij geen secretaresse was (zoals eerst aangekondigd), maar een “Plotterin”.

Dat is iemand die op een tactische vloer miniatuur modellen van vaartuigen van vriend en tegenstander op de juiste posities zet en deze bijgewerkt houdt, zodat er een goed overzicht beschikbaar is voor het commando van de vloot.

Een hele capabele dame dus!

Met meerdere schermen werken kan een groot verschil maken

Presenteren met drie schermen voor het publiek.

Dit is echt een feest, ervan uitgaande dat u in een grote zaal staat met drie aaneengesloten schermen, zodat het ook mogelijk is een groot panorama te maken.

Het voorbereiden kost wel meer tijd, maar het effect kan erg indrukwekkend overkomen bij uw publiek.

Gebruiksmogelijkheden met drie schermen zijn er in overvloed:

• Verleden links, heden in het midden en toekomst rechts
• Titel en delen links, huidige discussie midden en toelichting discussie rechts
• Totaal panorama van de ontwikkeling van een product of dienst door de jaren heen
• Totaal panorama van een legpuzzel van onderdelen, die nu samen een geheel gaan vormen.

Na enige oefening bent u in staat om een leuke show te geven; u brengt uw boodschap dusdanig over dat er veel over gesproken wordt!

Met hoeveel dan ook….

….presenteren blijft een bijzonder leuk vak met vooral veel creatieve mogelijkheden.

Voor meer tips verwijs ik naar mijn boek “Presentation Power”.
Hierin vind u een aanvulling op dit onderwerp, samen met een aantal oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan.

Let’s give our Presentations Power!